Április 13-án veszi kezdetét az 5 futamos Bianchi Magyar Gravel Kupasorozat, mely tavasztól őszig biztosít versenyzési lehetőséget a hazai gravel kerékpárosoknak. Az első futamnak a Mátra ad otthont, utána pedig a Balaton nyugati sarkához látogat el a sorozat, ezután jön a Vértes, majd a nyári szünet után Sárvár-Vasvár, Őrség dupla versenynapos hétvége következik. Az I. Gravel Országos Bajnokságot július 13-án a Balaton-felvidéken rendezik meg.
Januárban számoltunk be róla, hogy a Magyar Kerékpáros Szövetségben megalakult a gravel szakág, melynek eredményeképpen idén már egy ötfordulós Magyar Kupa és egy Országos Bajnokság keretein belül bonyolítják le a gravel versenyeket.
A szakág hivatalos megalakulása előtt is volt már hazánkban gravel sorozat a KLND rendezésében, idén viszont a harmadik szezonját futó sorozat a Magyar Kerékpáros Szövetséggel együttműködésben már hivatalos Magyar Kupa lesz minden forduló és az I. Gravel Országos Bajnokság is megrendezésre kerül.
2020-ban szinte a koronavírus hátán lovagolva tört be hazánkba is a gravel őrület. Akkoriban legtöbben egyetértettek abban, hogy ez egy példa nélküli új kezdet lehet egy korántsem újkeletű sport történelmében. A gravel bringázás a szabadság szimbóluma lett: pörgős, változatos terepviszonyokkal és szabályrendszerekkel ellátott események kezdtek felbukkanni a néhány órástól az ultrák határát súroló erőpróbákig.
2024-es újdonságok
A legfontosabb újítás a felvezető és záró motoros, illetve a pálya teljes és egységes kitáblázása lesznek. A felvezető motoros a felmerülő forgalmi akadályok és veszélyek elhárításában működik közre, a záró motoros pedig az esetleges balesetek során nyújthat elsősegélyt, illetve biztosíthatja, hogy ne maradjon kint induló a pályán.
Idén profi csapat készíti elő a pálya zárásokat és koordinálnak minden önkormányzattal a kiemelt zónákkal kapcsolatban. A szervezők erősítik az egészségügyi ellátást végző csapatot és a frissítőpontokra is nagyobb hangsúlyt fektetnek.
A futamok során a rendezők idén visszatérnek a jól bevált útvonalakhoz. A jól ismert mátrai és vértesi pálya mellett ismét a Sárvár-Vasvár és az őrségi futam hétvégéjével zárják a sorozatot. A gyenesdiási pálya és az OB Balaton-felvidéki pályája eddig nem szerepelt kiírásban, de ezekben a térségekben is kipróbált útvonalakkal készülnek az indulók számára.
A sorozat minden indulója számára – aki egyéb licensszel nem rendelkezik – automatikusan kiváltásra kerül egy MKSZ C4A Szabadidős sportkártya, amellyel egy felelősség- és balesetbiztosításra lesz jogosult az események időtartama alatt.
Mik a szervezők fő céljai idénre?
“A sorozat kialakítása során továbbra is a célközönség bővítése volt a fő célunk, azon belül is külön örülnénk, ha sikerülne a hölgyek korcsoportjaiban is megtölteni a rajtzónákat. Éppen ezért szeretnénk, ha a hivatalos keretek nem riasztanák el az amatőröket vagy a kezdő érdeklődőket! Az OB és a Magyar Gravel Kupa Sorozat egyaránt tömegsport rendezvények, amelyeken “elől verseny, hátul parti” jelszavak mentén működünk. Igen, lesz szintidő, de egy rendszeresen kerékpározó embernek teljesíthető kb. 15-18 km/h átlagra fogjuk zárni a pályákat. Szeretnénk, ha minél többen szereznének szuper terepes közösségi élményeket a rendezvényeken attól függetlenül, hogy milyen teljesítményre képesek.
Hiszünk benne, hogy a rendezvények egyik legfontosabb tulajdonsága az, hogy másokkal együtt, közösségben sportolhatunk. Bízunk benne, hogy a fentebb taglalt újítások is mind könnyebbé teszik az új belépők dolgát, akiket sok szeretettel vár a hazai gravel közösség.” – nyilatkozta Gangel Marcell a sorozat főszervezője.
2024-es gravel versenyek
Az OB nem része a Magyar Kupa sorozatnak!
Magyar Kerékpáros Szövetség