A Red Bull 2022-ben törte meg a Mercedes nyolcéves győzelmi sorozatát a Forma–1-es világbajnokságon, s hatalmas fölénnyel, a 22 futamból 21-et megnyert, Max Verstappen mellett kétszer ugyanis Sregio Pérezt intették le elsőként. Az egyetlen nem Red Bull-os futamgyőzelmet Carlos Sainz Jr., a Ferrari spanyol versenyzője aratta Szingapúrban.
„Van egy Mount Everest, amit meg kell mászni, hogy utolérjük a Red Bullt” – mondta Toto Wolf, a Mercedes csapatfőnöke, aki a világ legmagasabb hegyének meghódításához hasonlította azt a feladatot, hogy a következő szezonban megpróbálják legyőzni Verstappent és csapatát.
A 26 éves holland pilóta hatalmas rekorddal védte meg a címét, 19 futamgyőzelme mellett 1003 körben autózott az élen, ezzel Verstappen az első pilóta, aki túlszárnyalta a ezres határt egy idényben, a 2023-as összes versenykör 75,7 százalékában vezetett.
Verstappen elárulta, hogy nem csak ő volt tisztában ezzel a csúcsdöntéssel a verseny előtt, versenymérnökével, Giampiero Lambiase-szel a rekordjavításra tervezték stratégiájukat. Szándékosan késleltették mindkét boxkiállását, hogy több kört vezessen az élen.
Christian Horner a Red Bull csapatfőnöke szerint nagyon megdolgoztak az újabb sikerét, s emlékeztetett arra, hogy 2021-ben akkor sikerült legyőzniük a Mercedest, amikor a német csapatnak az egyik legsikeresebb szezonja volt. „A szabálymódosítás miatt az autók teljesítménye közeledhet egymáshoz, ezért nem hiszem, hogy valaha is meg tudnánk ismételni az idei eredményünket. De remélhetőleg levonhatjuk a tanulságokat az RB19-ből, és átültethetjük az RB20-ba, és kifejlesztünk egy olyan autót, amellyel megvédhetjük a címünket” – nyilatkozta Horner.
Charles Leclerc pedig, akinek Abu-Dzabiban elért második helyezéssel zárta a szezont, úgy nyilatkozott: „Még hosszú az út a Red Bull utoléréséig, különösen ami a versenytempót illeti. Mindannyian tisztában vagyunk vele a csapatban, hogy még sok a tennivaló.”
A hétszeres világbajnok Lewis Hamilton – aki a pontversenyben a harmadik helyen végzett – a szezonzáró Abu-Dzabi Nagydíj után elég pesszimistán nyilatkozott: „Csak a kilencedik lettem, nagyon rossz versenyem volt. A Red Bull úgy nyert 17 másodperccel, hogy július óta nem nyúltak a autójukhoz. Így nagyjából sejteni lehet, hol lesznek jövőre.” Ezzel a Mercedes pilótája arra utalt, hogy a Red Bull annyira kiemelkedett a mezőnyből, hogy már korábban elkezdhette a jövő évi versenyautói fejlesztését a riválisainál, s így megtarthatja az előnyét.
A Red Bull hatalmas sikerének azonban ára van, mert a Concorde egyezmény alapján ugyanis a csapatok a gyűjtött pontok alapján fizetik be a következő évi nevezési díjakat. Ez azt jelenti, hogy a a világbajnok csapatnak rekordösszeget, 7 445 817 dollárt, azaz több mint 2,5 milliárd forintot kell fizetnie azért, hogy a 2024-es Forma–1-es világbajnoki sorozatban is elindulhasson.
Nemzetközi sajtóvisszhang: Verstappen mesebeli rekordjai:
A nemzetközi sajtó egyöntetűen Max Verstappent, a Red Bull háromszoros világbajnok holland versenyzőjét magasztalta a vasárnapi idényzáró Forma–1-es Abu-Dzabi Nagydíj másnapján.
Hollandia
De Telegraaf: „Példaértékű állandóság: Max Verstappen Michael Schumacher és Lewis Hamilton nyomdokaiba lépett.”
Nagy-Britannia
Daily Mirror: „Max Verstappen a pole pozícióból rajtolva szokás szerint maga mögött hagyta az egész mezőnyt Abu-Dzabiban. Az igazi csata a Mercedes és a Ferrari között zajlott.”
The Guardian: „Max Verstappenben talán akkor tudatosult az idei teljesítményének nagysága, amikor világbajnokként és futamgyőztesként állt a dobogó tetején Abu-Dzabiban. A holland mosolygott, de arckifejezése arra utalt, hogy vélhetően tudja, ennél jobb már nem történhet vele.”
Spanyolország
Marca: „Verstappen megkoronázta az álomévét.”
La Vanguardia: „Legördült a Forma–1 függönye. Ahogyan az egész idény során, úgy most sem volt kérdés, hogy ki nyer. Újfent Max Verstappen kezébe került a győztesnek járó trófea, miután a Forma–1 történetének legsikeresebb évét zárta versenyzőként. Sikerei páratlanok, és sok évig tart majd, amíg ezt bárki felül tudja múlni.”
Írta a Magyar Hírlap